Isokuva
NaviLeft Tuoreimmat ralliuutiseni Moottoriurheilua suurella sydämellä Kilpailukauteni 2011 Parhaimmat rallikuvani Vauhdikkaat rallivideoni Ota yhteyttä ja kannusta NaviRight
Middlebar
Erkki Koskelo, I-kuljettaja
Ikä:
57 vuotta
Kotipaikka: Espoo
Ammatti: Aluemyyntipäällikkö
Työnantaja: Salvos Oy
Seura: Espoon UA

Pitkä ja menestyksekäs autourheiluhistoriani


Pienenä poikana, noin 10 vuotiaana kun asuin maalla, seurasin lumipenkan päällä kun Antero Laine, Leo Kinnunen, Simo Lampinen, Markku Alen ja kumppanit vetivät pitkillä piikeillä talvirallia kotikyläni teillä Pohjois-Pohjanmaalla, siitä se kipinä alkoi.

Ei mennyt kauaa kun hankin 300 markalla 600 Fiatin jota itse jo silloin virittelin veljeni kanssa. Aurasimme traktorilla jääradan ja radan pellolle missä opiskelu alkoi. Aluksi se oli leikkiä mutta jo pian siitä kehittyi veljeni ja minun välinen kilpailu missä sekuntaattorilla aikaa ottaen kilpailtiin keskenämme. Villitys kasvoi kylällä eikä aikaakaan kun olikin yhteislähdössä rivissä useampikin auto samaan aikaan. 18 vuotta täytettyäni ajoin yhteensä 36 kisaa jokkista, edelleen ajokkina 600 Fiat varustettuna 127 koneella. Voittoja sateli silloin tällöin. Harrastus jäi armeijan aikana, rahaa ei riittänyt ja auto myytiin.

Sitten vierähtikin yli 20 vuotta ilman kisoja kunnes 2000 talvella J.J.Lehto kauppasi GT-Corollaansa jota kävin hänen kanssaan kokeilemassa - kipinä roihahti uudelleen. Ajoin kilpurilla pari talvirallia, yritystä oli enemmän kuin taitoa - maaliin päästiin pienistä ulkoiluista huolimatta.

Sitten koitti kevät 2000 ja ensimmäinen asfalttirallisprint. En päässyt testaamaan lainkaan, laitoimme vain alle uudet sliksit ja Sora-alustalla viivalle! Saavutin luokkavoitton ja junnujen yleiskisan kakkossijan, vain 11 sadasosaa Tuomo Mäkelän neliveto Cossulle jääneenä. Siitä sytyin kiertämään asfalttikisoja.

Teimme heti seuraavalla viikolla asfalttialustan, kevensimme autoa SS-luokkaan. Ajoin autolla yhteensä yhdeksän peräkkäistä luokkavoittoa asfaltilla. Möin auton juhannuksena 2000 osina eteenpäin koska Timo Mäkelän Corolla tuli myyntiin. Se oli seuraava kehitysversio Corollasta, parempi perä ja alusta rakenne, voimakkaampi kone ja tietysti lähes ajamaton auto.

Ajoin syksyllä muutaman sorasprintinkin, huonolla ja hyvällä menestyksellä. Voitin Lahden rallisprintin junnujen yleiskilpailun vaikka vetäisin maaliviivalla auton ulos - Aika kuitenkin saatiin, mutta ranne katkesi neljästä kohdasta.

Käsi kuntoutui ja voitin joulukuussa 2000 perinteikkään Kinkkurallin yleiskisan vaikka olin ulkona minuutin. Se antoi uskoa että pärjään muuallakin kuin asfaltilla. Nousin yleisiin ja lähdimme Tunturiralliin. Opettelimme nuotteja koko viikon ja pätkät alkoivat luistaa nuotitusautolla. Kisa läheni ja Corolla saapui Rovaniemelle. Läksimme päivää ennen kisaa testaamaan sitä jäälle, kun laitoimme auton käyntiin ja lämmitimme moottoria, en päässyt kuin vajaan kierroksen kun venttiilin jousi katkesi ja homma oli sillä selvä. Palasin pettyneenä kotiin ja mieli oli maassa - Lopetanko koko harrastuksen, sillä rahaa paloi reissulla paljon pääsemättä ajamaan metriäkään kisaa !

Kevät koitti ja auto muutettiin SS-luokkaan. Miten pärjäisin nyt yleisissä asfaltilla? Ensimmäinen asfalttisprint ajettiin Kalajoella, voitin heti luokkani - Samaa kaurapuuroa ne syövät muutkin! Seuraavana päivänä Raahessa minut tiputettiin jälleen maan pinnalle, olin vasta luokan viides. Emme tienneet miksi auton käyttäytyminen muuttui yhdessä yössä.

Viikkoa myöhemmin kilpailin Helsingissä. Johdin eka kierroksen jälkeen koko yleiskilpailua 1600 cm2 autolla! Seuraavalla kierroksella otin liian ison riskin, auto lähti 140 km/h vauhdista täyteen lentoon röykystä ja kuin ihmeen kaupalla se sukelsi kahden koivun välistä ulos. Vain oikea lasikuitulokasuoja ja puskuri lensivät pois, ei edes kulmat vääntyneet! Vaihdoimme keulasta alustan uusiksi. Sitten alkoi voittokulku. Jos ei Jyväskylän keskeytystä lasketa mukaan, voitin kaikki ajamani loppuvuoden asfalttisprintit.

Paras ja muistiin jäävin kisa käytiin Kemissä, missä jälleen johdin 1600 -autolla koko yleiskilpailua. Arto Aho tiputti kuitenkin minut kakkoseksi neliveto Cossulla. Nälkä kasvoi syödessä. Hyvin palvellut GT Corolla matkasi Aki Teiskosen talliin, jossa se tarjosi pitkälle laukaalaiselle mm. F-Cupin A-junioreiden mestaruuden. Vuodenvaihteen mietittyäni tein päätöksen investoida takavetoinen Toyota MR2. Suomen moottorigurujen takoma uusi kehitysversio Toyotan moottorista houkutti kehittämään Toyota MR2sta huippuluokan kilpa-auto.

Kuitenkaan kausi 2002 ei ollut niin menestyksekäs kuin olin alunperin toivonut. Siksipä Toyota sai väistyä uuden projektin alta. Tuplaturboinen ja legendaarinen Porsche 911 oli tullut myyntiin. Käytyäni katsomassa tätä 1980-luvun huippuautoa tuli vanhalle miehelle paljon muistoja mieleen - Olihan monesti käynyt katsomassa kuinka Matti Alamäki piiskasi autoa voitosta voittoon. Tosin silloin alustana oli sora ja lajina rallicross.

Investoituani auton laitoin tiimini kanssa sen niin hyvään asfalttikuntoon kuin tietotaidollamme sen saimme tehtyä. Iloa ei kestänyt kuin muutaman kilpailun, sillä heti kauden alussa auton moottori hajosi. Kaksi päivää moottori-ammattilaisille soiteltuani totesin, ettei Suomesta löydy sellaista insinööriä kuka auton olisi mieleiseni kuntoon laittanut. Pettymys oli valtaisa ja laitoin kilpurin eteenpäin. Pettymyksen tasoa kuvaa hyvin se, että vielä monen vuoden jälkeen ostopäätös kaduttaa todella paljon :(...

Kaudella 2004 alla oli jälleen tuttu takavetoinen Toyota Corolla GT1600. Rallisprintin ohella myös ralli oli jälleen POP. Ajoin muutamia talvikilpailuja vaihtelevalla menestyksellä sekä otin suuren askeleen kotioveltani laittamalla pelit ja vehkeet laivaan, jonka nokka näytti Saksaa. Kavereiden houkuttelemana kokeilin siipieni kantavuutta Saksan rallimestaruussarjan osakilpailussa Keski-Saksassa Schlitzin pikkukaupungin ympäristössä ajetussa Rallye Vogelsbergissä. Saksalaiset kohtelivat meitä kuin Jumalia - Fiilis oli katossa eikä se tullut sieltä alas vaikka jouduimme laturiongelman takia keskeyttämään kilpailun sen kolmannelle erikoiskokeelle. Kotimaassa ajoin rallisprinttejä välillä paremmin ja välillä huonommin sijoituksin.

Polte ei kuitenkaan ottanut loppuakseen, vaan kaudeksi 2005 taluutin viivalle Volkswagenin etuvetoisen tehdaskilpurin, Golf IV Kit Carin. Ensimmäisen kerran moottoriurheilu-urani aikana alla oli etuvetoinen ralliauto - Silmieni eteen avautui täysin uusi maailma, joka koki sysimustia hetkiä urani toisessa kansainvälisessä kilpailussa, Saksan ADAC Rallye Vogelsbergissä, jossa kolmannella erikoiskokeella vaihtovirheen seurauksena aiheutin moottorin hajoamisen. Loppukausi parsittiin haavoja ja laiteltiin autoa myyntikuntoon. Oli aika siirtyä nelivetoisen, turboahdetun ralliauton ohjaamoon.

Kaikkien näiden autourheiluvuosieni aikana olen tullut siihen tulokseen, että jos ei vaihda autoa tarpeeksi usein, voi lajiin tympääntyä. Kaudella 2006 Suomen ja Saksan asfaltti sekä sorapintaa raapi jokaisesta neljästä nurkasta vetävä A-ryhmäläinen Mitsubishi Lancer Evolution VI ralliauto. Kolmas kerta toden sanoi ja Saksasta oli tuliaisina hieno yleiskilpailun neljänneksi korkeimmat palkintopytyt. Menestys jatkui myös kotimaassa voittaessani urani ensimmäisen yleiskilpailun Keravan rallisprintissä. Olin samalla ko. radan viimeinen voittaja, koska nykyään sillä alueella sijaitsee kerrostaloja. Loppukausi meni tiukkojen kilpailujen ja hyvien sijoitusten säestämänä.

Vuonna 2007 juhlalliselle 50-vuotiskaudelle esittelin uuden Mitsubishi Lancer Evolution IX kilpa-auton, joka oli tehty vain ja ainoastaan rallisprint käyttöön. Huipputehokkaan, modernin ja erittäin kilpailukykyisen ralliauton ratin takana saavutin pitkään metsästämäni autourheilu-urani toisen rallisprintin yleiskilpailuvoiton ja sen saavutuksen sekä 50-vuotissynttäreiden kunniaksi päätin vuoden verran pitää ajotaukoa. Myin kilpa-ajoneuvon sekä viiden vuoden ajan rakentamani Suomen ainoan asfalttisprintsarjan hyvälle ystävälleni Kari Tasangolle, joka edelleen jatkaa menestyksekästä kilpailemista nyt hopeanuolen väreissä olevalla autolla.

Vuonna 2008 kävin kesällä kokeilemassa ralliautoilua Keravan SM-rallissa. Värikkäiden vaiheiden jälkeen polte syttyi uudestaan ja nyt nautiskelin vauhdin hurmasta Subaru Impreza WRX STi ralliautolla kunnes tein rohkean päätöksen ja kesällä 2009 kotiutin rallitalliini Skodan tehdastiimin MM-sarjassa käyttämän Skoda Octavia WRC ralliauton, jolla ajoin menestyksekkäästi kolme kilpailukautta.

Lopetettuani urani möin Skodan eteenpäin ja se tällä hetkellä palvelee Kari Heinuaa. Nyt jäähdyttelen ja ajan valikoituja kilpailuja ystäväni Mika Myllylän Mogul Oil Mitsubishi Lancer Evo 6,5 autolla.

 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Highslide JS
 
Vauhdissamme vahvasti mukana
Salvos Mogul Oil Japan Motors JopiMainos FIN-Turbo MediaGuru Jack Bacon
Koskelo.fi kotisivut on suunnitellut ja toteuttanut MediaGuru Jack Bacon - www.mediaguru.fi